31. JANUAR - MEDNARODNI DAN BREZ CIGARETE

PRENEHAJ PREDNO TE UBIJE!

31. januarja, obeležujemo Dan brez cigarete, ki lahko vsem kadilcem pomeni priložnost in spodbudo za opustitev kajenja. Dejstvo je, da ima veliko vseh kadilcev željo po dejanski opustitvi kajenja. Pa vendar jih v prvem poskusu kajenje opusti le malo.

Zakaj je temu tako?

Kajenje ni le razvada. Zaradi vsebnosti nikotina – psihoaktivne snovi, hitro preraste v zasvojenost, katero povzroči prav nikotin. Nikotin deluje kot droga, saj povzroči sproščanje hormona adrenalin, ki telo stimulira. Učinek po nekaj minutah pade in v človeku vzbudi željo po novi cigareti.

Tihi ubijalec

Poleg zasvojenosti, kajenje škoduje zdravju in kakovosti življenja. Pri kadilcih obstaja kar 22-krat večja verjetnost za razvoj pljučnega raka kot pri nekadilcih. Le-ta je eden najtežjih rakavih obolenj z zelo slabo prognozo, povzroča pa kajenje tudi raka ustne votline, glasilk, žrela, obnosnih votlin, nosne votline, požiralnika, želodca, trebušne slinavke, jeter, ledvic, sečnega mehurja, sečevoda, materničnega vratu in levkemijo. Poveča tveganje za razvoj koronarne srčne bolezni, srčnega infarkta, možganske kapi in je najpogostejši vzrok za nastanek kronične obstruktivne pljučne bolezni (KOPB), za katero so značilni kratka sapa, kašelj in povečano nastajanje sluzi in izpljunkov, ki so posledica trajnega vnetja in zožitve dihalnih poti ter propadanja pljučnih mešičkov. Kajenje škodi tudi zdravju še nerojenega otroka, kadar kadi nosečnica in pripomore k pojavu sladkorne bolezni, impotence, očesne mrene in nizke kostne gostote.

Pasivno kajenje

Kadilci pogosto pozabljajo na svet okrog njih, saj z njimi vdihavajo tobačni dim tudi nekadilci. Temu rečemo pasivno kajenje. Dokazano je, da je dolgotrajna izpostavljenost cigaretnemu dimu škodljiva. Še posebej ranljiva skupina med njimi so dojenčki, majhni otroci in nosečnice. V Sloveniji je proti pasivnemu kajenju veliko že pripomogla zakonska prepoved kajenja v zaprtih delovnih in javnih prostorih. Pozivamo vas, da omejite tudi kajenje v vašem domu, sploh če se v istem prostoru nahajajo tudi otroci. Pri otrocih, ki so izpostavljeni tobačnemu dimu so namreč pogostejši bronhitisi, astme in pljučnice.

Kako opustiti kajenje?

Načinov opuščanja kajenja je mnogo. Vsak posameznik lahko poišče zase ustrezen način. V prvi vrsti pa je ključ do opustitve kajenja motivacija in močna volja. Oseba z motivacijo in močno voljo mora imeti razdelane strategije, za premagovanje skušnjav. Prav tako, mora biti ta oseba predana in zavezana cilju ( npr. opustil bom kajenje ne glede na vse ). Če vam uspe se vam bo  v roku 9 mesecev, zmanjšal kašelj in obnovile se bodo celice migetalke. V 10 letih se bo za 50% zmanjšala vaša ogroženost za pljučnim rakom. Po 15 letih pa bo vaša ogroženost za srčni infarkt ali možgansko kap skoraj enaka kot pri nekadilcu.

V Sloveniji imamo na voljo Zdravstveno vzgojne centre – tudi v Zdravstvenem domu Novo mesto, kjer posebej za to usposobljeni strokovnjaki, nudijo podporo pri izbiri ustreznih strategij za premagovanje in opuščanje kajenja v sklopu brezplačnih skupinskih, pa tudi individualnih delavnic.

Mojca Kokove, dipl.m.s.
Zdravstveno vzgojni center
Zdravstveni dom Novo mesto